Mama Mind
Sterk staan - voor vrouwen

Stress tijdens je zwangerschap: schiet niet in de stress van een beetje stress, maar voorkom erger!

28 oktober 2019

Herken je dit: je bent blij dat je zwanger bent. Het is prachtig, straks hebben jullie een baby! Je kijkt er naar uit. Langzaam maken jullie de zwangerschap in je omgeving bekend en de blijdschap is groot.

Maar wat als…?

Wat als blijkt dat de baby niet helemaal gezond is bij de echo. Of na de geboorte, wat dan? Kunnen wij dat wel aan? Eigenlijk is het best bijzonder, al die gezonde kinderen op de wereld. Als je leest wat er allemaal kan gebeuren tijdens de zwangerschap en de bevalling, of daarna. Je krijgt het er benauwd van. Stressgevoelens nemen de plaats van blijdschap in.

Stress tijdens de zwangerschap

Angst voor afwijkingen bij je baby is een reden voor stress tijdens de zwangerschap. Zo zijn er nog veel meer.

Zo krijg jij er een hoop verantwoordelijkheid bij. De zorg voor een klein mensje. Hoe wil je het opvoeden? Wat moet er allemaal veranderen in je huis en hoe gaan jullie de zorg verdelen? Maar ook de druk op moeders vanuit de huidige maatschappij. Je ‘moet’ zoveel dingen tegelijk: werk, je partner, je kind, het huishouden, de kinderopvang, liefst ook nog sporten en soms zit je ook nog in allerlei vrijwillige clubjes.

Al deze gedachten kunnen ervoor zorgen dat jij geen onbezorgde zwangerschap hebt, maar vol zit met stress.

Gevolgen van stress tijdens de zwangerschap

Een gezonde mate van stress tijdens de zwangerschap is niet erg. Je krijgt een baby en dat is wat jou, evolutionair gezien, kwetsbaar maakt[1]. Je kind is afhankelijk van jou en jij moet het beschermen. Het is goed dat je extra alert bent. Pas als je de mechanismen voor het omgaan met stress tekort schieten, wordt de stress schadelijk voor jezelf en je baby.

Stress tijdens de zwangerschap zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot een miskraam, te vroege weeën, en tot op het krijgen van misvormde of in-groei-vertraagde baby’s met alle gevolgen van dien[2]. Verder blijkt het zo te zijn dat negatieve ervaringen rondom het omgaan met stress tijdens je zwangerschap direct al invloed hebben op je baby. Bij dieren bleek dat als een bepaalde soort in zijn bestaan bedreigd werd, dit leidde tot een sterkere vreesreactie van de nakomelingen. Daarnaast blijkt uit verschillende onafhankelijke onderzoeken, dat de stress van moeder tijdens de zwangerschap gevolgen heeft voor het kind[3]. Zo kun je denken aan meer hyperactiviteit en angst bij het kind.

Je begrijpt dat het belangrijk is om overmatige stress tijdens de zwangerschap te voorkomen. Hierbij zijn de eerste 1000 dagen in het leven van het kind het belangrijkst. Gezondheidsproblemen die ontstaan in deze periode zijn niet of moeilijk in te halen[4].

Maar, schiet niet meteen in de stress van een beetje stress. Een beetje stress is best gezond. Mensen moeten leren van gevaar, ook jij en je kind. Als je hier goed mee omgaat word je hier alleen maar weerbaarder van. Een lichte mate van stress blijkt zelfs samen te gaan met een gezonde ontwikkeling van zuigelingen van 24-36 maanden[5].

Wat kun je eraan doen?

Het lijkt heel simpel: voorkom stress. Voorkomen is beter dan genezen. Vraag bijvoorbeeld hulp aan je partner of (schoon-)ouders als je het druk hebt en voel je niet bezwaard om een collega te vragen iets voor je te doen. Op een ander moment ben jij weer weerbaarder tegen stress en pak jij dingen weer meer op.

Mindfulness kan je helpen om je bewust te worden van de manier waarop jij reageert op stressvolle gebeurtenissen[6]. Sta stil bij wat je doet, waarom je dingen doet en laat je niet meeslepen in je stressvolle gedachten.

Ook schrijven kan je helpen om je gedachten te ordenen. Schrijven is een belangrijk onderdeel van online coaching. Schrijven heeft een therapeutisch effect. Het helpt je om tot de kern te komen van jouw verhaal. Door het schrijven houd je jezelf een spiegel voor en kunt je persoonlijke verhaal eens van een afstandje bekijken. Daarnaast kun je patronen leren herkennen omdat je steeds kunt teruglezen wat je opgeschreven hebt[7]. Het schrijven van een dagboek is bijvoorbeeld zo gek nog niet.

Ook bij Mama Mind begeleiden wij vrouwen die kampen met stress tijdens de zwangerschap. Door je stress onder ogen te komen en realistische gedachten te ontwikkelen rondom jouw zwangerschap en aanstaande moederschap kun je stress op een goede manier aanpakken. Want hier worden zowel jij als je baby weerbaarder van!

Als laatste is het uiteraard verstandig om jouw zorgen rondom de stress die jij hebt te bespreken met je verloskundige. Zij weet goed waar je terecht kunt en kan je helpen hiermee om te gaan.

[1] Boer, F. (2009) Stress in het begin van de levensloop, een ontwikkelingsperspectief. Tijdschrift voor de psychiatrie 51 (2009)8,579-586

[2] Mulder, E.J.H, Huizink, A.C. Robles de Medina, P.G. Van den Bergh, B.R.H. Buitelaar, J.K. (2001) Moederlijke stress: effecten op de zwangerschap en het (ongeboren) kind. Tijdschrift voor Kindergeneeskunde, 3 (2001)

[3] Boer, F. (2009) Stress in het begin van de levensloop, een ontwikkelingsperspectief. Tijdschrift voor de psychiatrie 51 (2009)8,579-586

[4] Struijs, J. Suijkerbuijk, A. Van Dorst, H. De Bruin-Koostra, M. Baan, C. (2019) Indiatoren kansrijke start. Een Delphi studie. Bilthoven: RIVM

[5] Boer, F. (2009) Stress in het begin van de levensloop, een ontwikkelingsperspectief. Tijdschrift voor de psychiatrie 51 (2009)8,579-586

[6] Berkel, R. (2011) Het coachings methoden boek. Uitgeverij Boom Nelissen

[7] Ribbers, A.P.C. & Waringa, R.A. (2012). E-coaching: direct aan de slag met het nieuwe coachen. Amsterdam: Boom


 
E-mailen
Bellen